Zarządzanie architekturą korporacyjną
W związku z rosnącą złożonością infrastruktury IT i procesów biznesowych organizacji coraz większe znaczenie ma zarządzanie tymi elementami w sposób zintegrowany. Jest to możliwe dzięki opracowaniu koncepcji architektury korporacyjnej. Architektura korporacyjna (Enterprise Architecture) to opis aktualnego i planowanego funkcjonowania biznesu z uwzględnieniem procesów i aplikacji. Jest to system dokumentowania architektury IT i procesów biznesowych organizacji.
W ramach architektury korporacyjnej przygotowywany jest kompleksowy opis architektury biznesowej, architektury aplikacji, architektury danych, architektury technologii ze wskazaniem w jaki sposób organizacja realizuje swoje cele biznesowe przy użyciu IT, a następnie budowana jest koncepcja architektury docelowej.
Wynikiem powyższych działań jest uporządkowanie wymienionych elementów organizacji, powiązań pomiędzy nimi i opracowanie strategii ich rozwoju, w szczególności zaś kierunków rozwoju aplikacji.
Zarządzanie architekturą korporacyjną umożliwia:
- Zapewnienie spójności strategii organizacji i podniesienie jej efektywności
- Zapewnienie systemowego podejścia do zarządzania rozwojem IT
- Pełniejsze informacje niezbędne do podejmowania decyzji o rozwoju systemów informatycznych
- Możliwość wprowadzania rozwiązań innowacyjnych
- Ograniczenie kosztów rozbudowy zasobów IT
- Zwiększenie elastyczności działania organizacji
Zarządzanie architekturą korporacyjną obejmuje:
- Budowanie architektury korporacyjnej
- Opracowanie koncepcji budowy architektury korporacyjnej z wykorzystaniem metodyki TOGAF
- Zarządzanie kosztami rozwoju i utrzymania systemów IT
- Zarządzanie i modelowanie metadanych na potrzeby architektury korporacyjnej