Analiza biznesowa
Zarządzanie procesami biznesowymi (Business Process Management) jest kluczowe dla efektywnego i sprawnego funkcjonowania każdej instytucji. Umożliwia ono szybkie dostosowanie bieżących działań do zmieniającego się otoczenia prawnego, biznesowego czy administracyjnego oraz warunków wewnętrznych. BPM dostarcza kadrze zarządzającej i wszystkim pozostałym uczestnikom procesu biznesowego wiedzę o rozkładzie odpowiedzialności za realizowane zadania oraz definiuje hierarchię procesów i zależności pomiędzy nimi.
W zarządzaniu procesami biznesowymi niezwykle ważna jest rzetelnie wykonana analiza:
- stanu bieżącego w aspekcie funkcjonowania wybranych procesów oraz ich celowości,
- sposobów gromadzenia i przetwarzania danych w instytucji,
- hierarchizacji procesów, która polega na definiowaniu struktury zależności i odpowiedzialności w oparciu o profil działalności firmy i przyjętą strategię.
Ponadto, istotnym zagadnieniem w zarządzaniu procesami biznesowymi jest monitorowanie i optymalizacja procesów, czyli ocena skuteczności funkcjonowania wybranych procesów i podejmowanie działań zmierzających do zapewnienia optymalnego przebiegu procesów.
Analiza biznesowa pozwala na:
- Pozyskanie wiedzy o aktualnym stanie działania organizacji, właścicielach procesów i rozkładzie odpowiedzialności
- Zwiększenie efektywności procesów i minimalizowanie kosztów realizacji procesów
- Pozyskanie wiedzy o wzajemnym oddziaływaniu na siebie poszczególnych procesów w instytucji
Analiza biznesowa obejmuje:
- Modelowanie procesów biznesowych
- Hierarchizacja procesów biznesowych
- Optymalizacja procesów biznesowych
- Monitorowanie procesów biznesowych
- Standaryzacja i integracja procesów biznesowych